זה טסטוסטרון…זה לא רק הבן שלי

 

זה הטסטוסטרון…זה לא רק הבן שלי

כל העוברים מתחילים התפתחות כ"בנות". הורמון הטסטוסטרון  מתחיל להשפיע על המע' ההורמונלית כשהעובר בן 6-8 שבועות ונוכחותו יוצרת אשכים, פין ועוד שינויים בלתי נראים.

למה זה חשוב לנו לדעת? כי בעצם הבסיס להבדלים הרבים בין המינים (עליהם נכתבו ספרים, בדיחות ועוד) נובע מדברים פיסיולוגיים: הורמון הטסטוסטרון  והשוני בהתפתחות המוח בין בנים לבנות.

הורמון הטסטוסטרון  משפיע על הזכר עוד מהיותו ברחם. לדעתי, חשוב לכל הורה לבן לדעת את מה שאציג בתמצות להלן וזאת במטרה להכיר ולהרחיב מודעות לשינויים ההתפתחותיים שעוברים על בנם.

התינוק הזכר נולד כשבדמו רמות טסטוסטרון גבוהות (כמו בגיל 12 בערך). הרמות הגבוהות הללו חשובות להתפתחות המע' הזכרית. זו הסיבה לזיקפות הקטנות של ילודים.

רמת הטסטוסטרון בדמו של התינוק יורדת בכ 80% אחרי מס' חודשים ונשארת נמוכה עד בערך גיל 4 אז הרמה מוכפלת, הסיבות אינן ברורות. אולם, בנים בגיל 4 מתחילים לגלות עניין ב"פעולה", בגיבורים, בהרפתקאות ובמשחק קצת יותר "אגרסיבי".

הילד משחק בכדור ובכלל פתאום מתעצם ופחות "תינוק".

בגיל 5 יורדת שוב רמת הטסטוסטרון בדם ואיתו במעט ההתנהגות הפעלתנית אולם, העניין בהרפתקאות, בפעילות ספורטיבית ובהתנסויות נשאר.

בין הגילאים 11-13 רמות ההורמון מתחילות לעלות בחדות ויגיעו בערך ל -800% מן הרמות כשהיה פעוט. אמנם, הילד גדל ומתפתח כל הזמן אבל עכשיו מתחילה מין גדילה מואצת המקבילה למעבר משנות "הילדוּת" לשנות "הנערוּת", ישנם שינויים בריח הגוף, בעור (שמנוניות או פצעים קטנים) , הגפיים והעצמות גדלות ולעיתים גם מתחילה הופעת שיער במקומות המתאימים.

מגילאי 14 ואילך מתרחשת ההבשלה המינית ל"גבריות" .

הצמיחה המואצת הזו, בין 11-13, שאצל ילדים מסויימים מתחילה לפני גיל 11  ואצל אחרים אחרי, מערבת את כל הגוף הורמונלית, פיזית ומבנית ומשפיעה על מערכת העצבים של הילד אשר בעצם מבצעת "חיווט מחדש" או בשפה מובנת לכולנו – שדרוג רציני של מערכת ההפעלה.

ל"שדרוג" שיוצר הטסטוסטרון יש תופעת לוואי שאיתה אני מתמודדת רבות בשיחות עם הורים מודאגים והיא הילד הפך ל"עפיפון", לא מרוכז, לא מאורגן, נוטה לפרצי עצבנות ועוד.

לפעמים ההורים מוצאים עצמם נוהגים כ"מוח חלופי":-) עבור הבן המקסים שלהם, כי הוא פשוט שוכח.

ההבנה שזה הכל חלק מתהליך טבעי של התבגרות, שזה יעבור  מסייעת להורים בכך שמפחיתה רמות דאגה.

(עוד לא דברתי על השלב של גיל ההתבגרות, מגיל 14 ואילך, שם צריך להדק את חגורות הבטיחות, בצחוק:-) –  גם זה עובר)

הידיעה שזה תהליך של התפתחות שהבן עובר וזה לא שהוא מתנהג ככה כי הם טעו בדרך גידולו ובחינוכו, מעודדת.

התהליך הזה אינו אמור להצדיק כל התנהגות בעייתית, אגרסיבית, תוקפנית, אפתיה או עצלות –  עדיין יש לבחון ולראות כל דבר בראי ההתפתחות הכללית.

אולם בסיכומו של דבר, כמו שכל אישה מכירה בתופעת השינויים ההורמונליים לפני מחזור, כך גם הבן שלכם עוד לפני תחילת הבשלות המינית, כשהוא בבית ספר יסודי נמצא בתקופה הורמונלית  "סוערת" על כל המשתמע מכך.  הורמון הטסטוסטרון בגופו עלה משמעותית בבת אחת ומתרחשים שינויים משמעותיים בזמן קצר, השינויים הללו מתבטאים גם במין "עצלות" ו"אסטרונאוטיות" ובכלל באופן התנהגותי. הילד לא מודע לזה, כמובן.

מה עושים עם הידע הזה? בעיקר מרחיבים מודעות, נרגעים, מסייעים ובמידת הצורך מתייעצים.

 

(הסיכום מבוסס על "Raising boys" ספרו המצויין של סטיב בידולף, פסיכולוג אוסטרלי)

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

אלונה

אהבתם? מוזמנים לשתף