הבן שלי לא אוהב ללכת לבית ספר… מבינה אותו.

 

 בנים בבית ספר יסודי – למה זה לא…?

הבן שלי לא אוהב ללכת לבית ספר. הוא מצליח בלימודים ומצליח חברתית. זה לא נובע מקושי. זה נובע מזה שהוא לא נהנה. הנאה. ממתי זה פרמטר?

זה הפרמטר – לדעתי.

בתי ספר היום בנויים, כאילו, לקבוצה של פנסיונרים, "שבו בשקט, תקשיבו, תשתדלו לא להתנועע, להתפרץ, להתלהב, עליכם להקשיב ולציית". כלומר, בשביל ילדים בני 6-13 (בית ספר יסודי) זו כבר דרישה בעייתית ובשביל בנים זו דרישה קשה מאד לביצוע.

הרוב המכריע של אנשי החינוך בבתי ספר יסודיים הן נשים.

באופן טבעי הן מחוברות לתחומי עניין של נשים ולתפיסה נשית. (כן, כבר הוכח שיש הבדל במוח ובתפיסה בין נשים וגברים ובעתיד אקדיש לכך פוסט…) אז, מראש הילדים הבנים בעמדת נחיתות מבחינת הבנה והכלה, באופן לא מודע.

אני זוכרת כשלראשונה, הבנתי זאת, זה היה לפני 13שנים, עבדתי בגן ילדים באוסטרליה.

בגילאי הגן, השוני בין שני המינים לא משמעותי. הההבדל ההתנהגותי-התפתחותי מתרחש אחרי גיל 6.

יחד עם זאת בגיל 5 היה הבדל בין אופן ההתנהלות של הבנים ותחומי העניין של הבנים ושל הבנות.

כגננת, אני זוכרת שניסיתי לשמר את הידיעה הזו כל הזמן ולהשתדל עד כמה שאפשר,  (עדיין במגבלות היותי אישה), להבין ולהעריך, ממקום אחר, את רעיונותיהם ויצירותיהם של ילדי הגן (הבנים). שותפתי ואני אף יזמנו "יום אב" בו האבות הוזמנו לשעתיים פעילות חופשית בגן. ולו למען הבנים שסופסוף היו בנים שהתלהבו כמוהם מבניית מגדלים הנדסיים גבוהים (ולא ממש בטוחים) מהקוביות ומעוד פעילויות שבאמת, בנים יותר מתלהבים מהם. היה חשוב לנו לצפות וגם לתת את הפידבק לילדי הגן הבנים.

הקפדנו תמיד על פעילות של נגרות וכיו"ב.

ולעניינינו, בנים שונים מבנות. לגדול היום כבנים קשה יותר, כי המערכת לא רק שאינה מותאמת לימינו ולאופן למידה מעניין ומאתגר…המערכת גם מוצאת את ההתנהגות של בן בריא.. – תנועה, תחרותיות, צורך עמוק בפעילות ספורטיבית, מרץ וכו' – תופעות מפריעות…

פלא שהוא לא אוהב בית ספר? איך נגדל ילד שמח ובטוח בעצמו?

מה עושים? בעיקר, מבינים. אפשר לחפש אלטרנטיבה לבית ספר אחר, אבל, זה לא ממש מעשי לכולם.

אם, כהורים וכמחנכות לבנים בגיל יסודי. נבין, שזה לא הם, זה אנחנו, כבר נהיה יותר פתוחים וסבלניים.

בינתיים, עלינו לעזור לו להסתגל.

לא פשוט ולא קל.  זו האמת וחשוב להיות מודעים לה. בפוסט הבא – השלב ההתפתחותי של בנים בין הגילאים 6-13…- והצעות מעשיות לסיפוק צרכיהם.

 

שבוע נעים,

בהצלחה.

 

 

אלונה

אהבתם? מוזמנים לשתף