איך לבחור משחק לילדים?

איך לבחור משחק ילדים?

לפעמים אנחנו משקיעים כסף ומחשבה ברכישת משחק התפתחות או פאזל במטרה " לקדם" את הילד… לפעמים זה מצליח לנו ולפעמים הילדים לא מגלים עניין. אנחנו מנסים "לעודד" אותם לשחק בזה…ו"לפתח" בהם את התכונות שהמשחק "מבטיח".. בד"כ אילו תכונות קוגניטיביות או פיזיו-מוטוריות או שהילד של חברים כבר מצטיין במשחק הזה:-) אז איך בוחרים משחק שהוא גם מהנה וגם תורם התפתחותית?

משחקי ילדים – עולם שלם. רבות דובר ונחקר בדבר תרומתו והשפעתו של המשחק על עולם הילד. בעבודתי עם ילדים אני בעיקר משחקת איתם.

חשוב לדעת כי מכל משחק אפשר להפיק, ללמוד והכי חשוב להנות. 

המשחק הוא הזדמנות של "ביחד" וכשבוחרים משחק יש להגדיר מטרה – הביחד הוא מטרה נפלאה ומעבר ללמידה  כדאי מאד שיהיה גם נעים וכייף.

המשחק הוא הפעילות הראשונית והיסודית בעולם הילדים, המשיכה של ילד למשחק תלויה ברמות הכייף והקושי שלו ולא רק ביכולות השיווק של ההורה:-).

כשמציעים לילד לשחק במשחק חדש חשוב שהמשחק יהיה "מגניב" שתהיה בו משיכה מעניינת. לדוגמא: בבינגו – אנחנו רוצים שילמד התאמת מספרים ושיפתח סבלנות לתהליך של התחלה וסיום. אך, אם נציע לו מתקן ערבול כדורים צבעוני הוא מיד ירצה לשחק כדי ללחוץ כל הזמן, בדרך הוא יפתח את מיומנות הלחיצה הנכונה ואת …המטרות הלימודיות שרצינו.

כל משחק תורם להתפתחות קוגניטיבית / חברתית/ רגשית וגופנית.

חשוב לשים לב לתגובה הרגשית של הילד.. אתגר, לדעתנו, יכול להוביל אותו לתחושת תסכול ואכזבה עצמית.

חשוב להתייחס לתגובות רגשיות קיצוניות שחוזרות על עצמן כתוצאה מהפסד במשחק.

אין לצפות מילד שישחק וילמד ממשחק שאינו מתאים לגילו וליכולותיו.

כשילד משחק בחדווה ובנחת הוא משחק במשחק שמתאים לרמתו.

אם המטרה היא  "לקדם" אותו כי יש תחושה שהילד שלנו "קופא על שמריו" – יש "לעזור" לו בהתחלה על מנת שהטבילה במים החדשים תהיה נעימה ומרופדת…כך,  הוא יהיה פנוי לגילויים חדשים ולא יהיה במתח.

הילדים לעיתים, נתרמים ממשהו אחר לגמרי מהמטרה שלנו וזה גם בסדר, כל הזמן מופנם ידע.

אין משחק או יצירה שאינם בעלי תרומה התפתחותית, לכן לא כדאי ללחוץ ולהניע את הילדים לעבר משחקים בעלי "תרומה" לעומת אחרים.

כמובן שאם הילד מתמקד במשחק מסויים ונמנע לגמרי מתחומים אחרים יש לברר, אבל, לא בטוח שזה מצביע על קושי.

יש לשים לב לתחומי העניין של הילד ובתוך התחום אפשר לגוון ולהעמיק.

בטיפול רגשי באמצעות משחק הילד ואני משחקים כל הזמן ומטרות הטיפול מיושמות תוך כדי התהליך. מבחינתי המשחק הוא הבסיס לקשר עם הילדים. דרך המשחק הילד מבטא פחדיו, נותן דרור לרגשותיו ומפנים ומתנסה בנורמות וכללי התנהגות חברתית. הילד גם מזדהה עם מושא חיקויו תוך גיבוש דימויו וזהותו העצמית. גם שפתו ומודעותו מתפתחות במשחק. הוא לומד במהלכו מלים חדשות ומשפר את הביטוי האישי שלו. כל זאת בסביבה בטוחה, מוגנת ומאפשרת. כמובן שעבור כל ילד נבנית תכנית טיפולית ייחודית, המשחקים הם האמצעי והתהליך.

 חשוב גם לתת לילד לבחור את המשחק הרצוי לו.

לסיכום: המשחק הוא עולם הילדים והוא העולם בו נוח להם להיות ולתקשר, כשמשחקים עם ילד חשוב לזכור כי מעבר ללמידה המתרחשת יש חשיבות גבוהה לרמת הבטחון של הילד ולחוויתו. יש לשים לב לקושי ולרמת ההנאה של הילד ושל המבוגר שמשחק איתו.

כמו שאתם רוצים שהם ייהנו חשוב גם שאתם תהנו. הילדים מרגישים את זה והתחושה שהורה נהנה איתי משמעותית מאד לקשר ביניכם.  

בהצלחה ובכייף.

אלונה

אהבתם? מוזמנים לשתף