%d7%90%d7%99%d7%a0%d7%98%d7%9c%d7%99%d7%92%d7%a0%d7%a6%d7%99%d7%94-%d7%9e%d7%95%d7%9b%d7%a4%d7%9c%d7%aa-%d7%90%d7%9c%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%94%d7%99%d7%a0%d7%91

הורים ומורות/ים, חשוב שהדף הזה שלמעלה יהיה "לנגד עיניכם/ן".

האינטליגנציה של כל אחד/ת היא מכלול היכולות שלה/ו המשפיע על אופן הלמידה ועל דרכי ההתמודדות והפתרון שלה/ו.

ה. גרדנר פסיכולוג התפתחותי ניסח את התיאוריה – MI   (1983) או ריבוי אינטליגנציות.

כולנו יודעות ויודעים, שישנם  מגוון של כישורים, עיסוקים ותחומי ידע רבים – וכולנו גם יודעות/ים שלא לכולנו יש אותה קוגניציה, אותה דעה, אותה יכולת זיכרון, שאיפה, מחשבה, נטיית לב …וכל אחד/ת מאתנו "אוחז/ת" בתמהיל אישי של כישורים ויכולות.

ו…הלוואי שהתפיסה החינוכית המרכזית היתה מבוססת על ההבנה הזו. הילדות/ים היו גדלות/ים עם ערך עצמי גבוה ועם יכולות מגוונות ותורמות.

בעבודתי כגננת, באוסטרליה (1997-1998), הכנו שותפתי ואני פלקט קטן עבורנו עם רשימת "7 הגאונויות" ותלינו בפינה של "הגננות" (ליד הכיור והמדפים:-)) שיהיה מול עינינו וגם שנוכל לזהות, להתאים ולפתח פעילויות שיתאימו לכל הילדות/ים בגן על פי מערך הכישורים – האינטליגנציות הייחודיות בגן שלנו.

ומה את/ה יכול/ה לעשות בינתיים עם המידע הזה?  איך אפשר לזהות את היכולת הייחודית של הילד/ה שלך?

תמצית של מדריך… חשוב לזכור כי לכל אחד/ת תמהיל אישי של בממוצע 3 אינטליגנציות…

7 ביטויי גאונות או 7 דרכים לדעת

אינטליגנציה לוגית / מתמטית בשפה רווחת  "חשיבה מדעית" :

חשיבה במספרים ושימוש במודלים מופשטים.

יכולת לוגית גבוהה – חישוב, הסקה, פתרון בעיות.

חשיבה הגיונית המושתתת על הקשר ונתונים לוגיים.

ביטוי בילדות – הרכבת פאזלים, פירוק והרכבה של צעצועים, עבודה עפ"י תכנון בלגו…

 

אינטליגנציה חזותית -מרחבית – נשענת על חוש הראייה.

יכולת לדמיין חזותית באופן תלת מימדי.

יכולת מדהימה לראות מוצר או דבר חזותית בדמיון … ליצור תמונה או דמות בדמיון ולהעביר למוחשי.

יכולת ניווט ומיקום של חפצים.

תפיסה מדוייקת של המרחב על צבעיו, קווי המתאר המדוייקים והיחס ביניהם.

ביטוי בילדות – פיסול, ציור רישומי של הסביבה, בניית דגם בקוביות, בלגו, קולאז'ים…

 

אינטליגנציה גופנית תחושתית

מבטאת את התנועה הפיזית ואת הידע והחוכמה של הגוף.

מערכת התנועה במוח המפעילה את תנועותינו – מפותחת.

יכולת שליטה גבוהה באיברי הגוף ומומחיות בתנועה והבעה גופנית.

יכולת שיווי משקל גבוהה, מהירות, גמישות, קואורדינציה תנועתית, יכולת מישוש גבוהה.

ביטוי בילדות – מבינים, קולטים ומבצעים רצף תנועות מדוייק, משחקי תנועה, פנטומימה, יכולת שליטה בכדור.

 

אינטליגנציה מוסיקלית – קצבית – . בשפה הרווחות – "שמיעה אבסולוטית".

מבוססת על הכרה ודיוק של טונים מוסיקליים.

יכולת הבחנה בעושר צלילים ורגישות גבוהה למקצבים וצלילים.

הבנה עמוקה טכנית או אינטואיטיבית בעולם הצורות המוסיקלי

ביטוי בילדות – שירה, ריקוד, אהבה ועניין לסוגי מוסיקה שונים, הבחנה בין גרסאות שונות לאותו שיר

 

אינטליגנציה שפתית מילולית– מתייחסת למילים ושפה – כתובה ומדוברת

רגישות גבוהה למשמעות של מילים, ליפי השפה, לדיוק.

יכולת ביטוי מדויקת וגבוהה המאפשרת תקשורת נינוחה עם אנשים.

ניסוח שאלות והעברת מסרים…

ביטוי בילדות –  אוהבים ספרים, לקרוא, להקשיב לסיפור ולחזרה של שפה…אוהבים לשוחח ומשתמשים בשפה להבעה.

 

אינטליגנציה פנים אישית – מודעות עצמית גבוהה

התעמקות בהוויה האישית,

יכולת ראייה מדויקת של מגוון הכישורים האישיים.

מודעות למצב רוח האישי, למניעים, לשאיפות…י

יכולת הערכה ובחינה עצמית. יכולת שיקוף עצמי.

מטה- מודעות – מחשבה על מחשבה ומודעות גבוהה למציאות רוחנית.

ביטוי בילדות – לפעמים חוסר בטחון בשל הכרה בקושי. ילדים שקטים ומתבוננים. בעלי יכולת ריכוז גבוהה. יכולת חשיבה ופיתוח רעיונות עמוקים.

 

אינטליגנציה – בין אישית – נקראת "אינטליגנציה רגשית" בשפה הרווחת .

יכולת קשב והבחנה לגבי מצבו הרגשי של הזולת…

רגישות גבוהה למצבי רוח, הבעות פנים, מילים….

יכולת לזהות סימנים בקול ובשפת הגוף וגם להגיב בהתאם.

תקשורת בין אישית גבוהה. –

ביטוי בילדות – יצירת חברים, לימוד חברים, רגישות לחבר, יכולת להיות חלק מקבוצה ורצון להשתייך לקבוצה.

 

שימו ♥ 

אינטליגנציה מוכפלת זה לא אישיות, רצון, מוסר, מוטיבציה או כל מבנה פסיכולוגי – אישיותי – רגשי.

יש תלמידות/ים וילדות/ים "גאונים" במוסיקה, או גאונות/ים בתפיסה מרחבית או בתקשורת בין אישית –

הגאונות שלהם תתרום ותפרה את החברה שלנו.

אולם, בשל קושי במתמטיקה או בשפה הם אינם/ן זוכות/ים להערכה האמיתית בזמן הילדות. ומוגדרות/ים "מתקשות/ים".

החינוך המרכזי בחברה המערבית מעריך כחכמה וכ"יכולת אינטליגנציה" – בעיקר הישגים גבוהים במתמטיקה ובהבנת טקסט.

שאר האינטליגנציות שלעיל אינן זוכות להערכה אמיתית ושווה, בזרם החינוך המרכזי.

לגנטיקה, לחינוך ולסביבה יש השפעה גבוהה על האופן שבו יטופחו ויתפתחו הכישורים שלנו.

בחינוך ובלימוד יש להתחשב בנקודות החוזק של כלל התלמידים ולהתאים מערכי הוראה עפ"י ההבדלים האילו.

המטרה היא שכל אחד מהילדות/ים יקבל זכות שווה ללמוד, להבין ולהתפתח.

כל חומר חדש חשוב "להנגיש" במס' דרכים כדי שיפנה למס' אופני למידה וגם לאפשר מס' דרכים לביטוי, להבנה ולביטוי יכולות וכשירות.

מעבר לכך, הורים, שימו לב ל"גאונות" של ילדיכם ועזרו להם להתפתח ולהעמיק במיומנות וביכולת.

הרחיבו את מעגל ההתפעלות מהישגים מעבר לציונים בחשבון.

נכון, במערכת החינוך יש דגש ודרישה להבנת טקסטים ומתמטיקה.. והיא גם מדרגת  עפ"י הישגים בתחומים אילו.

נכון, קשה להתמודד עם קושי של ילד/ה.

אבל!  אני מכירה ילדות וילדים שאילולי הם שהצילו את מסיבת הסיום עם יכולות משחק מעולות היה קשה מאד ל"מערכת" להציג הצגה מוצלחת.

התזכורת הקבועה ש –  מעבר לשפה ולחשבון יש ילד/ה בעל כישורים גבוהים בתחומים שמערך הלמידה אינו מייצג –  עוזרת.

במקום להעמיק בתסכול מן הקושי, הרחיבו התבוננות ליכולות הגבוהות.

הילד או הילדה שלכם יצליחו ומוצלחות/ים במגוון תחומים כשהרוח הגבית היא האמונה ביכולת שלה/ו, בעיקר.

הצלחה בחשבון או בשפה נפלאה, אך אינה מנבאת שום דבר מעבר לגאונות בחשבון ובשפה.

 יש עוד אפשרויות להצליח:-)