שלום כיתה א'

שלום כיתה א' – אחד המשפטים רבי המשמעות:-)

 

מי עולה לכיתה א'? הילד/ה? אמא? אבא? – בעצם, כל המשפחה.

מבחינת ההתארגנות – היא משפחתית, בייחוד כשהבכור/ה מתחילים ללמוד בבית ספר.

יש שינוי – שעת הגעה מדוייקת לבית ספר, הכנת שיעורי בית ומפגש עם נושא למידה פורמלית. בית ספר זו למידה מוכוונת הישגים ותוצאות לעומת מערכת גנית שהיא מוכוונת התפתחות.

אבל, חשוב לזכור שלכיתה א' עולה רק הילד / ה ולכן ראשית על ההורים להפריד במודעות שלהם את זכרונותיהם הטובים או לא טובים  מזמן עלייתם לכיתה א' ולהיות מודעים לכך שהם עשויים להיות מושפעים רגשית מנסיון העבר שלהם… וגם לזכור שהסתגלות הילד היא במרכז.

ילדים לומדים מרגע לידתם, בין גיל 6-7 משתנה אופן הלמידה בלבד.  מלמידה רב ערוצית ורב אמצעית ללמידה פורמלית, ישיבה בשולחן כמה שעות והקשבה.

אז, זה גם "שלום" לסגנון חיים שהתרגלו אליו עד כה.

המעבר למערכת בית ספר הוא משמעותי עבור כל ילד וחשוב שנכין אותם ועצמנו במטרה לנסות ולהשתדל להקל בתקופת ההסתגלות הראשונית.

המלצותיי:

1. תיאור והכנה – שיחה אחת או שתיים בה תתארו לילד/ה איך נראה סדר יום בבית ספר:" לומדים, הפסקה שאפשר לעשות …לומדים, הפסקה…לומדים, הביתה"

איך לומדים, המורה מסבירה, יש חוברת, אם לא מבינים שואלים… המורה תסביר וכו' – המטרה הפגת חששות מודעים או לא מה"לא ידוע".

2. מוגנות – המעבר ממערכת גן לבית ספר היא גם שינוי פאזה בתחושת המוגנות, חצר גדולה, ילדים בוגרים, מבנה גדול – חשוב להראות לילד היכן השירותים, היכן המזכירות, היכן חדר המורים אם יזדקק. לשתף אותו שמספרי הטלפון של ההורים נמצאים אצל המורה ובמזכירות ואם יש צורך יתקשרו אליהם.

3. שמחה והתרגשות – לא לשמוח יותר מידי ולעורר התרגשות מעושה. זה מבלבל. המעבר הוא משמעותי ומלווה בשמחה ובחששות. רק שמחה והתרגשות לא מאפשרת ביטוי חששות או אפילו רק להרגיש זאת.

4. זמן הסתגלות – ארוך עד חודשיים בערך. יש עליות וירידות ואם הילד /ה נפרד/ה בקלות בהתחלה אחרי שבועיים מתקשה… יש להבין ולעודד, זה חלק מהעניין. בהתחלה נפעמים ומתלהבים ואחר כך לפעמים, הם מתגעגעים לפינת הקוביות או למגלשה… זמן ההסתגלות הוא ארוך. גם הרשמה לחוגים חדשים וכו' –  עדיף בהדרגה.

5. שינה טובה וארוכה – שינה טובה היא מתכון נפלא לריכוז ולרגיעה. כשילדים עייפים הם מתקשים להתרכז וגם חווים אי שקט.

6. מפלס הערך העצמי – לשים לב, אם יש ירידה בערך העצמי כתוצאה מקשיים בלמידה או קשיים אחרים, לעודד ,ולשמור" על ערך עצמי חיובי במנותק מהישגים לימודיים.

7. חברויות – כאן הם צריכים עזרה והכוונה. חשוב מאד לפתח חברויות כי זה מקל במשחק בהפסקות ובכלל בתחושת הבטחון. אפשר לעודד הרשמה לחוגים אליהם הולכים חברים. אפשר להזמין עפ"י דף הקשר ילדים מהכיתה. בכל פעם ילד/ה אחר/ת על מנת לעודד היכרות ואולי חברויות חדשות. בזמן בית ספר קשה להם להכיר ולהתחבר וההתחברות בד"כ מעמיקה אחרי הצהריים.

8. ביקורת או ספקות מן המערכת – בייחוד בגיל כה רך חשוב שלא להראות / לדבר על בית הספר כשהילדים בטווח שמיעה, זה מבלבל אותם מאד ומקשה עליהם להתחבר.

9. להבין ולהקשיב ולשאול – כמו בכל מעבר בחיים ובכלל כהורים – הביעו עניין, שאלו עם מי שיחקת בהפסקה, מה שיחקת? מה ראית? כך, תהיו מעורבים. תוכלו לשקף – "אה, אני שמה לב שאת משחקת כבר שלושה ימים עם שירה, אולי נזמין אותה?" לתת עיצות ובעיקר להקשיב על מנת שירגישו את הליווי שלכם ואת הבטחון.

10. מחדסימכו על הילדים הם יסתגלו ויצליחו – ומאידך, הם עדיין זקוקים לעזרתכם.

 

בהצלחה,

 

אלונה

אהבתם? מוזמנים לשתף